Halvering av antalet trafikolyckor misslyckades i år



Dn rapporterar att målet med en halvering av antalet dödsolyckor o Stockholm misslyckats.
Detta trots en generell hastighetssänkgnin i bostadsområden och innerstan till 30 km/h - samt införandet av den s.k., Zebralagen för ett par år sen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=725410

Nu åberopas ännu fler hastighetssänkningar, och fartreglerande åtgärder.

Kan det vara så att det är fel väg att gå ?
Kanske ett av skälen till ökade olyckor är just felaktiga åtgärder ?
Kanske trafikhindrande åtgärder inför ett element av frustration i trafiken, som på sikt resulterar i en olycka snarare än att förebygag den ?

Trafikseparerande åtgärder och öppnare trafikmiljö är saker som jag skulle vilja se !

Så klart man kan minska hastigehten, och minska och minska - bättre då att skippa alla mellanstegen och sätta hastigheten till 0 km/h istället - dvs ta bort trafiken - fast då får man ju ingen flytande och effektiv trafikmiljö förstås...

Bättre är att bygga upp en inre vaksamhet hos bilister, och kanske tom att acceptera ett lågt antal olyckor, istället för att bygga falska trygghetssystem som inte funkar ? Dvs. om ngn som är drogpåverkad kör på någon så är detta beklagligt och skall bekämpas med kontroller och lagstiftning.

Men om vanliga medvetna bilister tvingas till större fokus och mer ansvar, och inte kan luta sig tillbaka på en falsk trygghet med 30 - skyltning, och fartgupp som gör dom medvetna om "alla" faror - är inte det bättre ?
Detta tillsammmans med en trafikmiljö med god sikt, och en avslappnad och aktiv istället för fartfokuserad och passiv trafikmiljö tror jag är en bättre väg att gå.

Jag har sett racen från 20 - 60 km/h på ett par sekunder mellan fartguppen på sina ställen, och skulle ngn gångtrafikant våga sig ut mellan övergångsställena så är risken mycket stor att bli påkörd, bara att ta foten av gasen och till bromsen tar ju ett par tiondelar. Om bilisten istället hade kört i 40-50km/h konstant, men haft bromsberedskap och uppmärksamhet - hade inte det varit bättre ?

Man kan alltid hävda att: "Gasa inte mellan guppen då" - men det finns alltid en grupp människor som inte är så avslappnade, och dom behöver ju inte vara det eller hur ? Mellan fartguppen och 30 - skyltarna måste det ju vara ok att gasa, eller hur? Varför skulle annars varningsskyltarna varna just där dom gör det?

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion