Dödstalen i trafiken

Dn skriver idag:

25 Fler döda i trafiken i år

Totalt har 470 personer omkommit, vilket är samma nivå som för 10 år sen. Nu har trafiken ökat, så det är en faktiskt minskning, men det är som dom skriver 25 st fler i år än förra året - detta i en tid med mycket fler fartkameror och totalfokus på hastighetssänkningar.

Nu är jag inte en person som är för ökade hastighetsgränser, eller tokkörerier. Men kan det möjligen vara så att den abnorma jättekontrollapparaten av att svensson inte kör 10 km/h för fort de facto inte leder till sådanna minskade dödstal som profeterna på vägverket säger ? Kan det ligga något i all den kritik som experter, vissa journalister och tom en del poliser har om att fartkameror inte är rätt väg att gå, utan att man bör satsa på utbildning och ökad polisiär övervakning, och använda fartkameror med mer urskillning på ökända fartsträckor eller på sträckor där extra övervakning av just hastighet är väldig viktig, som tex utanför skolor etc ?

Man undrar ju iaf eftersom dödstalen bevisligen inte har sjunkit såsom de ansvariga förutspått - trots att de har fått sin vilja igenom med ökade fartkontroller och "nolltolerans" mot överskridning av hastighetsgränserna...

/K

Kommentarer

Anonym sa…
Bra kommentar till trafikdöden. Ser man på hur många som dör pågrund av Tobak och alkohol så är Trafiken ett ringa problem.

Gör vägarna bättre framförallt gör kollektivtrafiken avgiftsfri i hela landet.
Johan Hedin sa…
Kameraövervakning leder tveklöst till mindre antal allvarliga olyckor. Det finns det goda data för och är inte alls ifrågasatt av "experter". Och det är redan idag så att kamerorna använs där de behövs bäst. Dvs där man har mest olyckor.

För övrigt råder det ju inte alls "nolltolerans" mot överskridning av hastighetsgränserna. Tvärtom.
Ut och kör bara så ser du att i stort sett alla kör för fort. Som en vän till mig sade "det är ju inte förbjudet - det är bara en extra avgift (att köra 20 km/h för fort)". Och man åker ju nästan aldrig fast för det.
Vi har ingen "abnorm jättekontrollapparat av svensson".

Däremopt är nollvisionen ett gigantiskt hyckleri. Man säger en sak med emfas och gör sedan en helt annan. Inte hjälper det heller med att få ner siffrorna.
Anonym sa…
Det finns en enorm nonchalans på vägarna idag jämfört med bara tio år sedan. Bara det att man kan bli omkörd utan att den omkörande bilen ens än gång går ut i ytterfilen är ju en stor olycksfaktor. Kanske man skulle ha ett mindre körkortstest vid varje tio år. Vi bilförare måste kunna ta ansvar själva utan att behöva ha staten och andra institutioner göra det åt oss. Kanske lite typiskt svensken att överlämna ansvaret åt andra.
ColdFacts sa…
Detta var ju bara hur väntat som helst. Problemet är att vägverket försökt skapa billiga lösningar med fartkameror och sänkta hastigheter, när grundproblemet är att trafikintensiteten ökar och behovet av infrastruktuella satsningar är enorma. Detta är eftersatt under lång tid, varför vi har många vägar som är överbelastade och osäkra.

Helt enkelt inte trafikanternas fel , utan enbart felaktiga politiska beslut under lång tid i kombination med ren snålhet.

Belägg motorvägar med avgifter a ala centraleuropa och se till och rusta upp vägnätet, så kommer olyckorna att minska. :-)
pidda sa…
Betalmotorvagar leder bara till att lastbilar och alla andra valjer att kora pa de sma gratisvagarna genom byar och over berg, med okade olyckor som foljd, och okad bransleforbrukning! tro mig jag bor i frankrike!
Klas sa…
Johan: Jag har läst att i rapporten från hela 2006 så "förväntas" de kameraövervakade sträckorna ha lett till färre olyckor.

De som hitills utvärderat har inte gjort det.

Å andra sidan kanse de oövervakade har fler olyckor ? Mina erfarenheter är att där kameran är håller man igen, sen köra man om fort som attan utan hänsyn till trafiken/mötande - man vill ju hinna om innan nästa kamera. Med andra ord skapar men en ännu fraligare trafiksituation totalt sett...

Anonym: Du har en poäng - man avansvarsifierar den enskilde trafikanten och inför fler och fler kontrollsystem. Detta är en modern trend - inta bara i trafiken. Jag torr dock denna trend kommer att svänga när man börjar inse att det är svårt att förutsäga alla situationer - bättre är att låta ett visst antal förolyckas (hur bisarrt det nu låter) men har en bra grundsäkerhet och ge en bra utbildning med uppfäljning för att få ett bra uppförahande hos majoriteten av trafiknater (eller vad det nu månne vara)

Jämför tex med terror på flygplan. Numera får du inte ns ta med en tub tandkräm ombord (om den inte får plats i din lilla "påse") ! Har det blivit säkrare att flyga ? Mmmm kanske, men inte pga tandkrämsförbudet iaf utan snarare på en högre medvetenhet och allmän uppskärpning av övervakning och spaning... (ett ämne jag nog kommer skriva om senare på bloggen f.ö :))

/K
Leif E sa…
Nu har man testat repression, övervakning och straff. Det funkade inte. Som väntat inskränks trafikanternas ansvarstagande till att undvika straff. Ansvaret för säkerheten står ju vägverket och polisen för.

Är det någon som undersökt hur vägverkets, politikernas och polisens åtgärder inverkat på trafikanternas beteende? Är det inte troligt att man börjar uppträda som barn i trafiken om makthavarna behandlar en som barn?

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion