Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Nyligen så bytte jag in min gamla bil (en Ford Kuga) som tjänat väl men som börjat bli lite till åren.
Jag ville gärna ha en lite högre bil, men höjden på de flesta crossovers och SUVvar gör att bränsleförbruknignen lätt drar iväg när man kommer över 100 km/h, det är också lite meckigare att lasta, så jag tänkte prova ett mellanting denna gång.

De bilar jag rätt snart kortlistade var Subaru Outback, Golf Alltrack och Passat Alltrack.
Subarun gick bort för att...tja jag har haft en legacy som jag varit nöjd med, men de nuvarande ser inte så roliga ut, har inte direkt ngn kul utrustning, och lider fortfarande av alldeles för korta säten (även om jag bara är 178 cm lång) - så jag fokuserade på Passaten och Golfen. Ett annat stor plus var att dessa modeller i de flesta fall redan har installerad bränslevärmare, något som är väldigt praktiskt på vintern om man har hund...

I vanlig ordning så gjorde jag massa research på nätet, läste tester, kollade videor, och naturligtvis så besökte jag handlare och provade och pratade med dom.

Det slog mig hur otroligt få direkta jämförelser det finns mellan dessa modeller (Ofta finns det dock mellan tex Outback och Golf, eller A4 Allroad och Passat Alltrack osv), trots att många rimigtvis står och väljer mellan dom om man väl spanat in dom, så jag tänkte jag skulle dokumentera ned mina erfarenheter.

De modeller jag tittade på var
* Volkswagen Passat Alltrack TDI (184 - 190 hk), DSG, 2014-2017
* Volkswagen Golf Alltrack TDI (184 hk) och TSI (180 hk), DSG, 2016-2017

VW Passat Alltrack VW Golf Alltrack

Till det yttre är dessa bilar väldigt lika, prismässigt ligger Passaten högre, och kan också fås med mer utrustning, även om båda i Alltrack utförandet är hyfsat utrustade i grunden. Passaten finns inte i de årsmodeller/specifikationer jag tittade på (i Sverige iaf) med bensinmotor (TSI) så där är det diesel som gäller, Golfen kan fås med båda, och dom har likvärdig prestanda, men bensinaren drar drygt 1.5 dl mer per mil.

Såhär utföll min jämförelse:

Mått:
Passat Alltrack
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 151,
Spårvidd f/b 158/157.  Markfrigång 17,4. 
Tjänstevikt 1 677, maxlast ca 590, max släpvagnsvikt 2 000.
Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter

Golf Alltrack
Axelavstånd 263, längd 458, bredd 180, höjd 152
Spårvidd f/b 155/152. Markfrigång 17,5. 
Tjänstevikt 1 584, maxlast 571, max släpvagnsvikt 2 000. 
Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605–1 620 liter

Passaten är några cm bredare, och har ngt större bagage, samt att längden ger lite bättre benutrymme bak.
Men i praktiken har golfen grymt bra benutrymme för storleken, inga problem att åka två vuxna där. Några cm i bredd gör inga underverk och bagaget är tillräckligt stort. 
Möjligen kan den större tanken hos Passaten vara skönt, men i gengäld drar golfen mindre bränsle i praktiken (pga vikten) vilket jämnar ut det. Golfen känns också smidigare och "sportigare". 
Jag korar Golf till vinnare, trots eller snarare tack vare mindre mått.

Prestanda:
Passat Alltrack:
Max vrid 400 Nm vid 1 750 v/min.
Maxeffekt 190 hk (140 kW).
Acceleration 0–100 km/h, 8,0 s. 
Förbrukning (blandad): 5,1 l/100 km/tim.
CO2: 135 g/100 km

Golf Alltrack:
Max vrid 380 Nm vid 1 750 - 3 250 v/min. 
Maxeffekt 184 hk (135 kW) vid 3 500 r/­min,  
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s
Förbrukning Stad 0,57, landsväg 0,46, blandad körning 0,50. l/100 km.
CO2: 132 g/100 km

Golfen är rappare på papperet (och i praktiken är känslan mer sportig), förbrukning i princip likvärdig, ochi praktiken så ger förstås 150 kg mindre att släpa på utslag. 
Golfen är den jag väljer som vinnare här

Lite plus och Minus för Passat Vs Golf


Passat Golf
Plus Rymligare, mer uttrustning, mer komfortkänsla Rappare, sportigare utan att vara stötig, 
snålare, smidigare, billigare
Minus Dyrare, vanligare Lite mindre utrustningsalternativ, färre begagnade på marknaden


Till slut valde jag att köpa en nästan ny Golf Alltrack (2017 med dryga 1300 mil). Det fanns lite mer utrustning (Ergoactivestolar och Panoramatak) som jag gärna hade velat haft, men det gick inte att motivera merkostnaden för en helt ny Golf (mer än 50000 kr mer). Passaten hade blivit äldre och fått gå länge (om jag hadew spenderat lika mkt pengar) men kanske haft motoriserad baklucka och lite småsaker, inget jag inte klarar mig utan.

Det jag uppskattar mest i golfen är den adaptiva farthållaren och Android Auto (vilket ger spotify och Google maps i bilen). Värt att notera är att Android Auto INTE stödjs i Sverige av Google, så man får leta upp ett installationspaket (utanför google play) och installera vid sidan om, men sen funkar det. Dock är Apple Car play mkt smidigare (koppla in telefonen med usb kabeln och plopp så kommer det upp).
Har inte haft den så länge men den har gått på 5,3 - 5,7 l/100 km på långkörning (motorväg och landsväg med fulllast) och 5,8 på småkörningar. Det är siffror som jag är väldigt nöjd med, också med tanke på att motorn inte ens gått 1500 mil och dieslar brukar sätta sig efter ett par tusen mil. Det är mkt tydligt dock att en kallstart direkt drar ett par dl -s åkör man mindre än ngn mil så drar förbruknignen iväg - men hade jag haft mest sådana körningar så hade jag kolla på en elbil eller elhybrid, eller möjligen en bensinare istället.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken