Partiet som höjde vill nu sänka.

2004 höjde (S) SL-kortet från 500 kr till 600 kr (20 %).
Nu höjer alliansen kortet från 600 kr till 690 kr (15%)

Och nu höjer helt plötsligt oppositionen rösten MOT höjningar !?
DN

...men varför höjde dom själva då när dom satt i majoritet ???

Enhetstaxan tyckte jag var bra - blev mindre krångligt. Den var inte rättvis ,men rent privatekonomiskt bra. Det hade ju till följd att man åkte mindre kollektivt förstås - så från miljöns sida var det dåligt.

Mindre kollektivt - du menar mer tänker ni ?

Nej - mindre !
Eftersom det då inte lönade sig att köpa kort så åkte jag hellre på kuponger och tog bil eller motorcykel när det kändes mer rätt (vilket givet förseningar och sånt blev rätt ofta iaf på sommaren).

Om jag investerar i ett SL-kort så vill jag ju däremot utnyttja det så mycket som möjligt - annars slösar jag ju bort de 600 (690) kronorna.

Samma sak komemr nog inträffa igen om man sänker kortet för mycket (under ca 300 så tror jag många kan köpa det bara för att ha det ibland) eller inför en för låg enhetstaxa igen. Förutom de ca 120 miljonerna som SL förlorar.

Det viktigaste i min mening är att tågen (pendeln pratar jag om då) går i tid !
Kan jag inte lita på lokaltrafiken så kan jag inte använda den. Man måste vara på jobbet i tid, och man måste hämta barnen på dagis i tid - och även om man tar ett tidigare tåg (som komplicerar livspusslet ytterligare) så kan det vara fullt och nästa inställt elelr försenat = väldigt arga dagisfröknar !
Bygg fler spår så pendeln blir mindre känslig - och satsa på personalen så det inte blir personalbrist och dom är kompetenta - så är jag nöjd med att betala 700 kr för månadskortet.
Kan jag inte lita på tågen - då blir det bil istället - möjligen med ngt undantag då och då - om det är tillräckligt billigt...

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken