Ingen får passera Stockholm !

i dn kan man läsa att mp vill införa trängselavgift även på essingeleden.

Samtidigt är dom emot byggandet av kringfartleder i Stockholm - hur har dom tänka att man skall kunna åka norr- och söderut då ? Om man inte vill betala för det då förstås...

Varför skall genomresande drabbas av Stockholms trängselproblem och inte på något smidigt sätt komma runt det ?


Att man vill dubbla parkeringsavgifterna för bilar med dubbdäck låter verkligt korkat. Nog för att jag kan se en mening med att minska dibbdäcksanvändningen i innerstan - men det får ju bar atill följd att dom som har dubbat inte åker kollektivt utan kör bil för att slippa P-avgiften dagtid (kvälsstid är ju en stor andel parkeringar gratis). Och dom som egentligen kör huvudsakligen utanför stan men kommer in i stockholm måste betala dubbelt...

Är det inte dags att titta lite praktiskt på bilproblematiken i stockhols innerstad ? De kollergonr och vänner jag har och har haft som har bott inne i stan, och ägt en bil, har för det mesta egentligen inte velat använda den till pendling, utan använder den på helger, till landet, för hnaling osv. Problemet är att det finns för lite garage (för dyra iaf) och för lite fasta p-platser. Och med städdagar, dyra dagavgifter osv så blir det helt enkelt både billigare och enklare att ta bilen till jobbet. Och måste man ändå flytta bilen ofta, och då gör detta en till två ggr i veckan, ja då blir det lätt att man inte köper ett SL-kort - och tar bilen hela tiden...

Kanske vore bättre att faktiskt skapa FLER p-platser, och införa en politik som gör det olönsamt att KÖRA bilen på vardagar i rusningen (där har faktiskt trängselskatten en dämpande verkan) ?

/K - som inte bor i innerstan tack och lov :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion