Locka folk att ta pendeltåget

SL hade en prognos som söger att färre åker tåg precis före påsk (!?)

I går var det iaf proppfullt med folk på tåget - jag trodde ngt tidigare tåg hade blivit inställt eller något. Alla kom inte ens med och vi som trängde oss på stod axel mot axel - undrar varför vissa tar bilen ?

Jag förstår inte debatten om att billigare sl-kort skulle öka mängden folk i lokatrafiken och oj vad miljövänligt osv det skulle vara - det får ju inte plats mer folk !! Och det är inte pengarna i första hand för de flesta som åker bil skulle jag tro - utan tidspassning och smidighetsskäl. Trängsel är ju också en faktor iof

Fler tåg, längre tåg och punktligare tåg - då får gärna SL-kortet kosta 700 kr för mig...

/K

Kommentarer

Jag instämmer fullständigt. Att resa kollektivt är en pest och plåga. Jag skulle gärna betala betydligt mer om servicenivån var högre - bättre utrymmen, rent och städat, högre komfort, punktliga tåg/bussar osv. Nu känns kollektivtrafiken mer som ett nödvändigt ont, något man tvingas använda när man skall in till stan, på grund av trängselskatt och höga parkeringsavgifter.

Tyvärr är det tydligt att kollektivtrafiken är byggd för ett enda syfte: att frakta boskap, läs människor, så många som möjligt på samma gång, med lägsta möjliga standard. Förvisso har jag inget emot att folk färdas så om de vill. Men då skall politikerna ge f*n i att införa trängselavgifter och annat som gör det dyrt att ta bilen istället.
Klas sa…
Ja pendelresande är lite som pest eller kolera. Antingen sitter man i köer i bilen utan att kunna göra mkt annat än att lyssna på radio och irritera sig.
eller så trängs man på ett försenat pendeltåg :(

Punkltigare tåd och fler plateser är det jag tycker behövs mest. renligheten brukar vara ok på vardagarna - förutom en hög av tidningar här och där, tycker jag...

Det värsta är just att man inte kan lita på punktligheten - med bil så vet man alltid på ett ungefär hur lång tid det tar - det är ganska sällsynt med olyckor och mycket längre köer pga det. Med pendeln framförallt så är det föreseningar och inställda tåg varje vecka..

/K
I flygtrafiken har de ju tillämpat låga priser för att öka antalet flygresenärer, till följd av detta kostar en flygbiljett ofta lika mycket som en tågresa på lika långt avstånd. Tågtrafiken behöver reformeras en hel del, för rent samhällsekonomiskt är det billigare att åka tåg än att flyga. Vi kanske borde investera i de nya supersnabba tågen som håller på att byggas över hela europa?
Klas sa…
Demokratistudent: Ja och det görs också. Men framförallt måste vi bygga ut/om spåren om vi skall kunna köra tågen sanbbare - och det är det som kostar stora pengar - detta förhandlas det f.ö. om just nu.

/K

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion