Ännu dyrare bensin

Bensin och Diesel föreslås höjas med 70 öre per liter

Ok, höjningare ger bevisligen effekt. Folk använder mindre eller hittar alternativ. Titta bara på uppsvinget av etanol och etanoldrivna fordon under 2006 när bensinen för första gången gick över 12 kr.

Men om jag nu måste betala allt detta extra (och märk väl att jag bor där kollektivtrafiken är välutbyggd, och åker bara bil på fritiden) - då förutsätter jag att alla de extra penagran går till utbyggnaden av kärnkraft samt forskning i alternativa bränslen, bränsleceller osv - så att Sverige kan bli ledande på de områdena.

Det viktigaste är dock att man får ett alternativ (därav min åsikt om uppbyggnad av alternativ).
Om jag tex bor i ett litet samhälle; Har 10 mil till jobbet, 5 mil till stormarknaden och därtill två äldre barn som skall runt till fritidsaktiviteter - då kanske jag inte har råd med bensinen längre.

Fine - då vill jag ha ett alternativ !
Kan jag tanka ngt annat ? Byta bil ? Åka buss eller vad ?

Just nu ser det rätt mörkt ut. Om både diesel och bensin höjs vad är alternativen då ?

- Buss och tåg: Självklart - men hur många tåg och bussar går det från gården ute på landet in till den lilla staden med 20000 invånare ? Och hur lång tid tar det att åka buss från stugan 3 mil till hockerinken för att grabben skall spela ? Det är helt enkelt inte rimligt på många ställen.

- En vanlig dieselbil (som fortfarande är rätt högt skattad) kommer inte att få ned kostanden radikalt. Men visst man kan sänka förbrukningen en hel del. Problemet är att skatten höjs och att inköpet i de flesta fall är dyrare.

- Etanol då ? Well - bra tanke, men dels drar etanolbilar alldeles för mkt, och bränslet är trots skattefrihet inte tillräckligt billigt (ett etanolpris på 8,50 kr/lbetyder en bensinekvivalent på ca 11,05 kr/l - för de snålaste etanolbilarna. De flesta drar uppåt 40-50% mer vilket ger en ekvivalent på uppåt 12,75 kr/l) - och det finns indikatorer på att etanolpriset kommer att stiga. dels pga ökad efterfrågan, dels eftersom EU bla vill tulla etanol från tex Brasilien - och den inhemska produktionen är fortfarande dyrare.

- Gasbilar kasnke ? Det finns tyvärr nte så många modeller at välja mellan. Dom har dessutom nedsatt räckvidd eftersom gastanken tar plats för bensintanken och vice-versa.
Biogas - är dessutom svårt att få tag i.
Naturgas - också svårt att få tag i - och inte lika miljövänligt.

- Hybrid då ?
Prius tex, Honda civic, eller lexus osv. Det kommer dessutom fler och fler hybridbilar på marknaden.
Problemet är att hybridtekniken främst sparar bränsle vid stadstrafik eftersom man tar tillvara på energin vid inbromsningarna. På landsvägen sparar man inte mycket - utom möjligen pga minskat luftmotstånd - men det torde alla bilar kunna få/ha :)

Det bästa just nu vore kanske en dieselbil med gastank och hybridteknik ? Någon som har ett förslag på en sådan som finns att köpa idag ?



Dieselhybrider är iaf på g: tex Citroen har en på gång, men då är det tyvärr en Citroen , och dessutom finns den inte ännu. 3,4 l/mil låter iaf som en bra sänkning av förbrukningen, fast då måste man slanta upp ca 18000 kr extra för tekniken - frågan är om man spara in det ?

Nu kommer ju alla att säga: Ja men inför hotet om den globala uppvärmningen så måste vi acceptera att vi får betala lite mer.
Återigen, javisst - men då vill jag att dessa skattepengar investeras i ny miljövänlig teknik.

Eller så får man kommentaren: Vi kan inte leva som vi gör det är inte hållbart.
Jag hävdar att man iof kan tänka så - men varför vara en pessimist - kan man inte se framåt och vara optimistiskt och se framtiden ljust med alternativ - istället för mörk med bara besparingar och neddragningar på allt ?

Dessutom har människan historiskt alltid varit framåtsträvande. Kulturer och nationer som har försökt inför tvångsmetoder för att spjärna emot har på sin höjd lyckats (eller misslyckats snarare) ett fåtal år - och därigenom också ställt till med en massa lidande för sin befolkning. Och oavsett vad man förutspår så tror jag att man alltid kan läsa framtiden i historien, ur många aspekter iaf.

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion