Elfordon 2

Tänkte bara passa på att uppdatera med ett till inlägg om elfordon.
Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så har jag tagit mig till och från jobbet med en elmoped av scootermodell.

Denna blev i höstas (Hösten 2011) upgraderad till en elmotorcykel (också en scooter).

eRider thunder 5000
Jag köpte en erider thunder 5000 på kvd för 25000 kr.
Det är ett kinabygge, som också finns under andra namn i Europa tex Sprint 5000, Godwheel sprint, eller PDT Thunderbolt.

Specifikationer:
Motor/Controller: 5 kW navmotor.
Maxhastighet: Ca 90 km/h
Batterier: 24 st GBS Systems LiFoMnPo4, 40 Ah,  tot 72 V nominellt.
Tot. batterikapacitet: 2.9 kW
Räckvidd: (7 mil normal, 10 mil på lågfartsläge (tillverkaruppgifter). Jag har i praktiken inte kört mer än ca 4 mil på en laddning, och då hade jag gott om ström kvar.
Laddtid: Ca 4h för en full laddning. Inbyggd laddare.
Vikt: ca 135kg

Att det är en kinesisk "multibrand" scooter har sina sidor.
Kvaliteten i sig är helt ok, plasten verkar hållbar, och den är ihopskruvad ok. Elen för motordrivningen är helt ok dragen med bra kontakter. Elen för lampor osv, som följde med modermodellen, är det lite mer sisådär med.
Det märks också att dom inte riktigt har hunnit komma ikapp tex europeisk eller japansk konstruktion.
Exempelvis, för att komma åt att serva olika delar måste man tex skruva av massor av plastkåpor varje gång, inte unikt för en scooter iof, men varje kåpa sitter med ett tiotal skruvar och clips (som dessutom gärna ramlar av), och för att komma åt en kåpa, måste en annan av osv. Så tex för att byta ett batteri så får man i stort sett ta bort allting, inkl över 100 skruvar och clips, för att komma åt.
Och för att se bromsoljan i handbromsen så finns det ett observationshål, som brukligt är på motorcyklar, men observationsglaset på behållaren sitter på andra sidan ?! :/
Lite sådana småsaker skvallrar om att det är en billigare variant av scooter, som i detta fallet dessutom är ihopsatt av en kinesisk 125cc scooters chassi och sedan har man plockat på batterier och elsystem och satt ihop detta i en annan fabrik.

Sedan jag köpte den har jag haft några små problem:
- Framhjulet var inte balanserat
- Framfjädring/styrlager dåligt justerat vilket gjorde att den vibrerade kraftigt vid inbromsning. Nu har jag dragit åt styrlagret ngt och fyllt på olja i framgaffeln och även om jag kan känna en tendens till vibration så är det mycket bättre.
- En battericell var död - så i praktiken hade jag bara 69V nominellt. Den är nu utbytt, en ny kostade ca 550 kr ink. frakt från Tyskland.

Men summa summarum tror jag att här har vi en vinnare vad gäller elfordon !
En scooter kör sällan mer än ett par mil. Dessa små stadsfordon, med små hjul och begränsad toppfart är gjord för stadskröning snarare än långtouring, så en räckvidd på 5-10 mil bör inte vara något problem.
Li-Ion batterier bör hållas laddad  och skall inte djupurladdas, så närhelst man får läge så skall man toppa upp. Den är smidig och tyst, och det är bara att gasa och bromsa. Med toppbox så har jag gott om utrymme både under sadeln och i boxen att lägga grejjor. Vill man så kan man sätta på en ruta, och använda ett parisertäcke (leg cover, tex Tucano Urbano) så har man dessutom väderskydd, vilket är skönt framförallt på hösten.

Priset per mil blir också väldigt lågt. Driften kostar ca 40-50 öre/mil.
Servicekostnaderna är låga, kolla bromsar fjädring och lager samt lampor då och då bara, och försäkringen är för en 8 hk motorcykel, även för en stads- eller förortsbo, väldigt rimlig (jag betalar ca 3600kr/år helförsäkring).

Än så länge gäller det dock att vara lite av en pionjär för att köra elhoj. Det finns relativt ont om serviceverkstäder som förstår sig på eller t.o.m. tar emot dess fordon. Gör dom det är det på löpande räkning.
Köper man ett kinabygge skall man dessutom vara beredd på att man kan få skruva åt saker då och då - inga dyra reparationer kanske, men lite mer underhåll än normalt.
Räckviddsmässigt måste man se till att man kommer fram och tillbaka till där man brukar pendla på en laddning, om man inte kan ladda tex på jobbet. Och man får inte glömma att kalla dagar (säg nedåt 5 grader) så kan batterikapaciteten vara sämre.

Till uppsidorna, förutom ekonomi och smidighet, hör att det är rätt roligt att se folks reaktioner när man åker iväg med ett lätt vinande bara. Och jag har ngn gång velat toppa upp laddningen, och det var inga problem att köpa en fika och gratis få låna ett eluttag på en lokal Statoilmack för en snabbladdning i 30 min...

Mer info om eRider Thunder/Sprint 5000:
http://www.motorbikestoday.com/reviews/Articles/sprint_electric.htm
http://www.erider.com.au/prod42.htm
http://shop.goodwheel.se/se/art/gw-5000.php

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken