Bilindustrins framtid

Just nu håller den amerikanska bilindustrins framtid på att avhandlas på andra sidan Atlanten.
Troligen får dessa förhandlingar avsevärda återverkningar på Saab och Volvo (detta bla enligt en rad artiklar i DN: GM och Ford ber Sverige om hjälp,Ödesvecka för fordonsindustrin,Nedläggning eller försäljning fullt möjliga. ).

SVD har också en intressant artikel:Glöm en nationell räddning, där man bla gör anaolgier med varvskrisen, och förhoppningsvis har regeringen lärt sig av detta så inte pengarna kastas i sjön på det sättet igen..

Bla så finns det risk för att om Saab och Volvo går omkull, eller näst intill, så får det sådana återverkningar på industrin att även Volvo LV och Scania påverkas starkt.

Är detta en svängpunkt för fordonsindustrin ?

Kanske det kan komma något gott ur detta stålbad?

Jag har hört att man b.l.a. på Volvo sitter och optimerar Diesel- och bensinmotorer för fullt just nu inför modeller som skall komma 2010 och senare ! Ingenting om elbilar, bilar med separata elmotorer i hjulnaven, eller nya revolutionerande koncept med några drastiska förändringar på flera fronter !?! Någon enstaka plug-in hybrid framåt 2012-2015 har nämts, med bensin-, diesel - eller etanolmotorer, men inget om tex laddning via gasturbin som Volvo ECC hade som koncept redan 1992 !

Jag misstänker att Volvo inte är ensamma om denna konservatism.

Och på lastbilsfronten har jag knappt hört om något annat än lite effektivare turbodieslar (såklart det finns lite här också, men inte något om i nära framtid kommande modeller tex).

Möjligen kan dom gå att köra på syntetdiesel...

Hur är det med hybrider här ? SL körde ju tex en elhybrid redan 2003-2004 nån gång i Stockholms innerstad (utrustad med batterier på taket och en ombyggd 2.3l turbomotor från Saab som gick på optimalt varvtal (ca 2000-3000 rpm har jag för mig) och laddade konstant. Eller vad hände med vätgasbussarna som också testades ??
Etanol är ju vad alla (?) innerstadsbussar går med nuförtiden...


Om de tradiotionella tillverkarna konkar så finns ju en möjlighet för nya nytänkande förtag att uppstå i askan. Om korten sköts rätt dvs. Antingen det eller så ställer man oerhörda krav på omställning på de nuvarande tillverkarna, men det kommer också då att krävas att stora delar av personal och framförallt ledning sägs upp - det går i princip aldrig att få nytänk i ett företag om det är samma personal, med samma lokaler och samma förutsättningar som gäller, även om man har ställt krav om omställning...

Det värsta, både i Usa's och Sveriges fall, vore förstås om regering(arna) tog över driften eller sköt till pengar med bara lite lösa omställningskrav. Då får vi nog se de pengarna som kastade och företagen kommer ändå gå omkull inom ett par år, möjligen med något undantag om företaget själv inser behovet av drastisk omställning !

Drömscenariot vore väl om tex Sveriges regering lät ett ev konkursande företag att styckas upp i mindre delar, och gav omställningsbidrag och stöd till en eller flera entrepenörer och aktörer för att dra företaget in i 2000-talet.

Det torde också innebära att den mesta av personalen kan få nya jobb i det/de nya företagen. Underleverantörerna kan börja jobba på nya kontrakt, men att ledningar och dom som går i gamla fotspår troligen får söka sig till andra jobb.

Och sköts det rätt av rätt personer som har en bra drivkraft och ett starkt engagemang för 2000-talets bilpark, så kanske det t.o.m kan göras utan alltför mycket "momentförluster" och Sverige kanske istället kan få en masstillverkare av fordon för 2000-talet som leder den globala utvecklingen och både visar hur det kan göras, kanske kan bli riktigt riktigt stora internationellt, och kanske kanske kan vi se början till det första stora Svenska företaget sedan 1920-1930 talet ta form !!? !

/K

Kommentarer

Anonym sa…
Det finns i Sverige idag ett know-how i världsklass fast inte just hos Saab och Volvo PV.De som tror att Toyota Prius är som namnet antyder (Prius betyder först på latin) först med ny teknik av senaste slag de tror fel.Toyota Prius har ett stort batteri av Metallhydridtyp och ej ett LiPo alltså ett Litiumjonbatteri som har avsevärt högre energitäthet i sin lagring.Men det finns både tekniska och ekeonomiska orsaker till det.De bästa LiP batterier som man idag kan finna finns i våra mobiltelefoner som omfattas av så många patent att licensavgifterna skulle bli skyhöga för de som vill tillverka stora batterier med den tekniken.
Avgörande patent inom dagens LiPo batterier för mobiltelefoner går dock ut under 2013.
Så det forskas på andra anod och katodmaterial för att öka LiPo batteriernas kapacitet och får att kunna komma runt de patent som LiPo batterier tillverkas enligt för mobiltelefoner.

Bl.a har prof.Josh Tomas forskningsgrupp vid Ångström laboratoriet utvecklat nya värmetåligare katodmaterial i JärnFosfor och JärnKisel (den sistnämnda skulle dessutom bli mycket billig att tillverka då både järn och kisel är så vanliga mineraler på klotet).

Företaget Alelion i Nödinge (norr om Göteborg utmed E45:an) skall dock industrialisera prof.Josh Tomas forskningsgrupps resultat med nya katodmaterial för LiPo batterier.

Toyota Prius karfthalvledare för styrningen av spänning till dess elmotor och uppladdningen av dess stora batteri (Nickelmetallhydridbatteriet) sköts idag av krafthalvledare på dopat Kiselsubstrat.
Kisel tål visserligen upp mot 1000 grader men dess komponenter tål ej den temperaturen utan kylning.
Men krafthalvledare på Kiselkarbid usbstrat tål än högre temperaturer än Kisel utan att de kräver ett särskilt kylsystem utan kan kylas av förbränningsmotorns eget kylsystem.

KTH-avknoppade TranSic har utvecklat två sådana krafthalvledare som tål hög spänning och temperatur på Kiselkarbid substrat.

Intressant i sammanhanget är att finsk/svensk Norstel i Norrköping tillverkar just Kiselkarbid wafers enligt sina patent som garanterat ger felfria wafers redan från början.

Sverige hyser alltså ett företag som tillverkar Kiselkarbid wafers, därmed är Sverige ett av 4 länder i världen som tillverkning av Kiselkarbid wafers!

Vid Instit. för industriell Elektroteknik vid LTH i Lund har professorerna Mats Alaküla och Tord Cedell med froskarlag utvecklat ett nytt elmotorkoncept
som varken har lindade spolar i rotorn eller i statorn.
Spolarna utgörs istället av spolformade gjutna detaljer av sintrat järnpulver som isolator mellan dessa används termoplast.
Industriell partner har varit Höganäs Compounds.

Metoden finns mer utförligt beskriven i nr:2/2008 av Uppfinnaren & konstruktören som är Svenska Uppfinnareföreningens tidskrift.
Den finns även på nätet www.uppfinnaren.com sök nr:2/2008
och artikeln Rotationsgjutning av kraftkomponenter.
Magcomp heter företaget (som ligger i Eslöv norr om Lund)som de har startat för industriell tillverkning av Rotationgjutna kraftkomponenter.De skall starta produktion under hösten 2009.
Klas sa…
@anonym1:
Det är precis det jag menar. Vi har en massa innovativa ideer som bara väntar på att slå ut.

Att fordonsindustrin i Svergie inte redan i högre grad snappat upp dessa måste bero på en felaktig inställning hos ledningen, särskilt när dom samtidigt bara tar myrsteg mot alternativa drivmetoder, och satsar massor på nya större starkare modeller (även om dom är ngt snålare än innan) - jag kan iof förstå det, bara för ett par år sedan var det fortfarande stora bilar som var poppis i USA och Ford + GM ser ju inte längre än nästa års eller möjligen året efter dess försäljning..

/K
Såg eller om jag läste om en bil med en motor som gick med konstant varvtal och användes till att förlänga batterie tiden. Såg för mig ut som en väldigt lyckad lösning. För att minimera utsläppen är betydligt enklare om motorn kan gå med ett fast varvtal...
.. Undrar var den idén tog vägen.

mvh
Klas sa…
@m00n:
SL hade för ett par år sedan en hybridbuss (elbuss) vars batterier laddades av en optimerad 2.3l SAAB motor som gick på konstant varvtal (har för mig det var 2300 rpm) - vilket gav en väldigt låg bränsleförbrukning.

Problemet var väl ljudet - det var som att ha en personbil som låg och "gasade" hela tiden :)

Men det är ändock en teknik att hålla i minnet - bland många andra ...

/K
Har för mig att motorn inte var större än en gräsklippares. Den var inte tänkt att vara elbilens enda uppladdnings alternativ utan gjorde det möjligt att förlänga möjliga mil. Den kunde också stängas av vid stadskörning etc. Samtidigt som den inte startades för ens bilens batterier nått en lägsta nivå. Sen tycker jag att det är illa när patent hindrar en naturlig utvecklingen som skulle vara till gagn för den stora massan.
Den här får jag väl be om ursäkt för:
Men det jag skrivit på min sida finns bevisat med protokoll och jag anser mig ha väldigt mycket på fötterna för att kunna göra det uttalande jag gjort.
Lämnat svar på dina kommentarer.

mvh
Den jag menar är viktig är den om elförbrukning. Upphovsrätt är den enkla delen.
Blev lite fart efter vi pratades vid. Fick mina inlägg abuse anmälda igen ... Nån vill censurera mig. admin.twingly.se -http://admin.twingly.se/UserPages/Abuse.aspx...
Fick fint besök iaf.
http://www.b19.se/mediacreeper/site/m00nster.blogspot.com

http://gnuheter.com/creeper/site/m00nster.blogspot.com

Plus några till.

Mvh

Ps. Är inlägget opassande ber jag om ursäkt.

Populära inlägg i den här bloggen

Livscykelanalys av energikällor

Hållbar utveckling

Kostnader för elkraftsproduktion