Elfordon

Jag har i ungefär ett år nu haft en elmoped som jag använt under sommartiden till och från jobbet.

Det är en MyEco 20S:


Motor: 2 Kw
Batteri: Bly-Silicon-Syra
Vikt: 131 kg (pga blybatterierna)
Räckvidd: I praktiken ca 30-35 km på en laddning
Prestanda: Som en 4t 50cc "kinamoppe". Maxhast 45 km/h (begränsad)
Inköpspris: Kostade 12900 kr ny.

Till vardags kör jag barnen till dagis på den, och sedan till jobbet. Eftersom jag har 9km till jobbet funkar det fin-fint fram och tillbaks. Det är dessutom bara 50/30 vägar (med bara ca 200m 70) på vägen så topphastigheten är inte ett så stort problem )(även om 55km/h hade varit mkt trafiksäkrare)

Nu har jag dessutom inför hösten inköpt ett Urbano Tucano, leg cover/parisertäcke/bentäcke till den - för lite mindre drag kring benen :)


Är detta framtidens fordon ?

Well - jag har iof aldrig pendlat regelbundet med bil, men detta är, iaf sommartid, en mkt bra ersättning till mc (mer praktisk), bättre än pendeltåg (slipper tidspassningen, strulet med försenade tåg, trängsel, fulla tåg osv osv), och mindre svettigt än cykel (dessutom lastar en scooter bra mkt mer)

Räckviddsmässigt har jag bara haft problem ngn enstaka gång, när man tex egentligen vill ta en sväng till stan eller dylikt under dagen eller efter jobbet, men inte klarar sig hem på den laddningen då. Eftersom det tar ca 4h för en full laddning så kan man inte bara "tanka" lite snabbt heller, och jag har tyvärr inte ngt uttag på jobbet (men jag skall klura på om det inte går att fixa i vissa fall)

Prestandamässigt motsvarar denna en vanlig 50cc 4T "kinamoped" - dvs den drar inte iväg som en raket vid rödljusen, men pinnar på upp till 45. Utom i skarpa uppförsbackar då man bara kommer upp i 30-35, mkt pga batterivikten tror jag.

En LiFePo4-variant finns visserligen, men då till det lite väl häftiga tillägget 15000 kr - dvs 27 000 kr totalt...
Får nog bli att tittapå Lithiumpriserna när detta batteripaket tar slut (om 2-3 år) istället.

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken