Saab - Spyker Automobile AB

Nu är det tydligen klart efter en mediacirkus som jag är övertygad om inte speglar de verkliga förhandlingarna (GM påbörjade ju nedläggningen redan i December 2010).

Spyker, holländsk sportbilstillverkare, köper Saab.

Jag är lite förvånad över att såpass lite kritik hörs mot detta nu - när Koenigsegg var på gång så var det väldigt många som ropade "bluff", "dom finansierar ju bara en bråkdel med egna pengar" och "PR-trick" osv
Exakt vad skillnaden är, och varför denna affär nu gick i lås, och inte i höstas, vet jag inte. Kanske var det som Koenigsegg sa: Det blev för utdraget - och nu när en förhandling var gjort så var grovjobbet gjort och en ny köpare kunde komma in med röda mattan fortfarande utrullad !?

Nu får vi se vad som händer.
Victor Muller sa ju "Jag kan ge Saab sitt DNA tillbaka. Det är faktiskt det jag är bra på, förklarade han."



Han sa förvisso också:
"Det är faktisk enklare att ta tillbaka Saabs DNA, med dess kopplingar till ingenjörskonst och flygindustri, än att se till att företaget ska bli lönsamt."

Jag tror på iden om att nischa Saab hårdare.
Oavsett varför, om det är pga pengar, eller gm eller något, så har man inte de bilar, trots nya 9-5, som massmarknaden hett efterfrågar inom de närmaste åren.
Och att utveckla laddhybrider, hypereffektiva dieslar. Snåla fyrhjulsdrivna bilar osv kostar pengar, och tid, och kommer troligen innebära ett och annat fiasko också som alltid - något som Saab i dagsläget inte har råd att ta...

Nischar man bilmärket, hittar tillbaka till rötterna och entusiasterna samt drar ned på antalet modeller och antalet bilar så kan det kanske finnas en chans.
Detta kommer troligen innebära fler nedskärningar hos Saab dock förstås - vilket förvisso, för Trollhättan, troligen är bra mkt bättre än en nedläggning - iaf på kort sikt.

Jag trodde att vi innan 2010 bara skulle ha en svensk tillverkare kvar, jag hade fel.
Så nu börjar del 2 av Saabsagan - så får vi se hur den fortsätter de närmaste åren...

Artiklar:
DN, DN, Svd, Svd

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken