Nu svensk elbil

DN skriver om det nya initativet på västkusten att producera en svensk elbil.
Tidigare i bloggen hade jag en läsare som bla kommenterade att vi har väldigt mycket kunnande inom batteriteknik - det kanske är bla det som ger utslag nu ?


Fiat500
Bilen skall byggas i ett samarbete mellan Alelion Batteries, Autoadapt AB och biltillverkaren Fiat.Jag tycker personligen att den nya Fiat 500 är en väldigt snygg liten bil. Lägg därtill bra krocksäkerhet och jag trro det blir en utmärkt bas att bygga på.

Bilen skall kunna ha 10,15 eller 20 mils räckvidd beroende på batterikonfiguration (vikt och saker som med/utan reservhjul påverkas).

Laddtider saknas, men eftersom ett vägguttag normalt bara har 10/16 A 230v så är det troligen det + effektiviteten i batteriet som sätter begärnsningen.

Mer information på Nyteknik's site

Think, den norska elbilen, är kanske nog så bra - men designmässigt hamnar den ljusår efter. Och den har varken ngt säkerhetstest eller modellrykte att luta sig på. Reservdelar finns bara ett fåtal, och inte många serviceverkstäder heller troligen.

Att istället basera sig på en känd modell, erkänt snygg, med ett större bilmärke bakom, där verkstäderna iaf när det gäller chassi osv osv, har verktyg och erfarenhet tror jag kan bli ett mkt smart drag !

Enligt di så kommer den nya elbilien initialt komma att kosta ca 400 000 kr


Nu finns det bara tre frågor kvar:
1. När kommer bilen till försäljning ? Edit: 2009 byggs de första 100, 2010 300 till - som planen ser ut just nu iaf.
2. Vad kommer den kosta initialt och i ett ngt senare skede ? Edit: Initialt ca 400 kkr tros det.
3. Vad har den för prestanda (laddningstid/körsträcka osv) - Edit: Körsträckan verkar bli ca 10-20 mil teoretiskt iaf.

/K

Kommentarer

Intressant artikel! Personligen tycker jag dock att Fiat 500 är hemskt ful. Den enda riktigt snygga elbil jag kan komma på är Tesla Roadster.

Jag skulle vilja ha en elbil som såg ut som en klassisk Ford Mustang!
Klas sa…
Teslan är snygg :)
Och det finns redan en Mustang elbil :)
http://www.dn.se/2.738/2.739/ford-mustang-med-nollutslapp-1.643452

Den är väldigt läcker - refereade till den i ngt tidigare blogginlägg har jag för mig :)

Fiaten gillar jag också dock, men smaken är som baken.
Men jämför Fiat 500 med den norska Think - som ser ut som ngt ngn slängt ihop i ett garage :D
/K

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken