torsdag 23 oktober 2008

Skolpolitik

Nu rapporteras mycket om skolor, skolpolitik och hur man skall få fler elever att bli godkända i kärnämnena.

På DN läste jag idag om en skola i Tensta - Enbacksskolan där 83% av eleverna blir godkända, mot knappa 50 för bara ett par år sedan.

DN

Dom har med hjälp av tydliga regler, stödundervisning på hemspråken och engagemang förändrat den dåliga statistiken.
Nu står det inte något om hur mycket resurser detta kräver, hemspråksstöd kan ju tex kräva speciallärare. Men det känns ändå rätt och logiskt på något sätt.

Att man både hjälper, men också kräver av både elever och föräldrar.

Man kan inte bara kräva utan att bistå, men lika illa är det att tro att skolan skall sköta allt - det behövs ett samspel - Enbacksskolan verkar definitivt, av det lilla jag läst, vara en skola att inspireras av ...

Just klara, tydliga regler som får konsekvenser tror jag också behövs. Idag vågar en del lärare inte ens ingripa. dels pga risken för represalier från eleverna, och brist på allmänt stöd (känner man inte att man backas upp av andra lärare och vuxna, och framförallt rektor/studierektor, så är det svårt att stå upp mot tex ett mindre tonårsgäng) - men också oklara regler.
- Får man ta ifrån en elev mobiltelefonen - eller blir man anmäld för stöld ?
- Får man kasta ut elever från undervisningen ?
- Finns det någon praxis för hur stökiga elever skall få tillfälle att försöka komma tillbaka - eller är det bara att ge upp ? Här hade Enbackaskolan en s.k. "försittning" - där elever som brutit mot reglerna fick sitta och läsa/lära, dvs. både ett straff men också en stund för att komma ikapp lite !?
Och om dom inte dyker upp så blev ett brev till både elev och föräldrar då båda fick komma för samtal på försittningen....dvs man följer upp och visar att man bryr sig.

/K

Inga kommentarer: