Dagboksinlägg

Det var ett tag sen mitt senaste blogginlägg.
Jag tänkte bara göra ett inlägg för mig själv att se tillbaka på om något år eller ett par år gällande klimatdebbaten och Global Warming. och min nuvarande ståndpunkt, så kan jag då se hur den har förändrats.

Jag är övertygad om...:
- Att människan påverkar såväl miljö som klimat
- Att vi inte har hållbara transporter, kraftverk eller produktionsmetoder i dagsläget
- Att vi måste vända en "klimatångest" till möjligheter, och att dom som inte gör det kommer att få det mycket sämre än andra eller till och med gå under.
- Att människan kan anpasa sig till de allra flesta verkligheter, så länge som en omedelbar katastrof (som tex ett stort meteoeritnedslag som i ett slag gör jorden obeboelig) inte inträffar

Jag är rätt säker på...:
- Att tillväxten av människor, och människors livstil kommer att behöva förändras.
- Att den rätta vägen inte är att dra ned på allt, utan att blicka framåt och hitta nya tekniker och resurser/råvaror som ger oss ett hållbarare leverene.
- Att den gällande "sanningen" om koldioxidens påverkan på klimatet inte stämmer helt, utan att forskningen fortfarande bara är i sin linda.
- Att det ligger någonting i det som tusentals forskare i århundraden har kommit fram till när det gäller den atmosfäriska växthuseffekten.

Jag tror...:
- Att människan fortfarande kommer att frodas på jorden om 100 år, och att vi då har tagit de första små stegen ut i rymden dessutom.
- Att vi kommer klara att ta hand om miljön, och inte låta miljöhänsyn köras över av propaganda och alarmistiska åtgärder, i klimatets namn, i för stor omfattning innan effekterna av dessa är utredda.

Jag har ingen aning om...:
- Hur våra liv på den här planeten ser ut om 100 år

Jag hoppas...:
- Att klimatpanik inte tar över och gör oss oförmögna att fortsätta leva, oavsett klimatets utveckling.
- Att politiserandet och propagandan förlorar debatten, och att vetenskap och riktiga och sunda åtgärdsprogram får dominera istället för politiska åtgärder med andra syften.

/K

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Volkswagen Passat Alltrack vs Golf Alltrack

Kostnader för elkraftsproduktion

Dödstalen i trafiken