fredag 24 april 2009

Farligt farligt

Lägg ned NTF säger jag.
Vad vi inte behöver mer av är pekpinnar !!

Barn skall inte börja cykla förräns dom är 5-6 år säger dom nu !
Motoriken är tydligen "inte utvecklad".
Men om motoriken inte är utvecklad så kan ju inte barnet cykla eller hur !!?
Så varför "pekpinna" om det ?

Att barn innan en viss ålder inte skall ut i trafiken köper jag - men jag tänker iaf inte tvinga mina barn att gnida omkring på en tråkig trehjuling tills dom är 6 år !

När dom vill får dom börja, och när dom börjar bli mogna tar vi bort stödhjulen.
3 ggr (á 5 min) tog det f.ö. för min äldsta att lära sig cykla utan stödhjul eller hjälp vid ca 4.5 års ålder...

Och skulle dom ramla - så vaddå då ?
Barn MÅSTE få slå sig - dom har hjälm så ngt allavarligare tillbud borde det inte bli. Och om det skulel ske - så ser jag hellre en bruten arm vid 5 års ålder än att dom krockar med en klippvägg vid 15 på moppen för att dom inte har lärt sig att det gör ont att överskatta sin förmåga för mycket...

/K

onsdag 15 april 2009

Nu svensk elbil

DN skriver om det nya initativet på västkusten att producera en svensk elbil.
Tidigare i bloggen hade jag en läsare som bla kommenterade att vi har väldigt mycket kunnande inom batteriteknik - det kanske är bla det som ger utslag nu ?


Fiat500
Bilen skall byggas i ett samarbete mellan Alelion Batteries, Autoadapt AB och biltillverkaren Fiat.Jag tycker personligen att den nya Fiat 500 är en väldigt snygg liten bil. Lägg därtill bra krocksäkerhet och jag trro det blir en utmärkt bas att bygga på.

Bilen skall kunna ha 10,15 eller 20 mils räckvidd beroende på batterikonfiguration (vikt och saker som med/utan reservhjul påverkas).

Laddtider saknas, men eftersom ett vägguttag normalt bara har 10/16 A 230v så är det troligen det + effektiviteten i batteriet som sätter begärnsningen.

Mer information på Nyteknik's site

Think, den norska elbilen, är kanske nog så bra - men designmässigt hamnar den ljusår efter. Och den har varken ngt säkerhetstest eller modellrykte att luta sig på. Reservdelar finns bara ett fåtal, och inte många serviceverkstäder heller troligen.

Att istället basera sig på en känd modell, erkänt snygg, med ett större bilmärke bakom, där verkstäderna iaf när det gäller chassi osv osv, har verktyg och erfarenhet tror jag kan bli ett mkt smart drag !

Enligt di så kommer den nya elbilien initialt komma att kosta ca 400 000 kr


Nu finns det bara tre frågor kvar:
1. När kommer bilen till försäljning ? Edit: 2009 byggs de första 100, 2010 300 till - som planen ser ut just nu iaf.
2. Vad kommer den kosta initialt och i ett ngt senare skede ? Edit: Initialt ca 400 kkr tros det.
3. Vad har den för prestanda (laddningstid/körsträcka osv) - Edit: Körsträckan verkar bli ca 10-20 mil teoretiskt iaf.

/K