torsdag 18 december 2008

Världens första plug-in hybrid i produktion

Var det Toyota sa du ?
Nej.
Kanske BMW - eller har Volvo smygsatsat ?

Nej - det är en BYD F3DM - från Kina...
Länk till artikel i DN

Att Kina blir först borde inte vara förvånande för oss - men som vanligt, särskilt i Sverige så ser vi världen genom en ganska trångsynt glugg...
Elmoppen är f.ö väldigt populär har jag förstått det i Peking - gratis laddning på arbetsplatsen borgar för låg driftkostnad för gemene man - kan sådant påverka valet av fordon tro ?

Bilpaketet på totalt max 28 miljarder i lånegaranti blev f.ö. antaget av riksdagen, trots stort gnäll från oppositionen. Dom vill egentligen att staten skall köpa loss Volvo och Saab som jag har förstått det (?)- och det vore ju bra - eller ? Såklart att svenska staten skulle klara att ställa om två förlusttyngda företag på bara ett par år när inte världens största bilföretag klarar det ?

Särskilt Saab är väl en framtida vinstmaskin- dom gick ju bara 16 Miljarder back mellan 2002-2007 ! Och på den tiden har inte heller GM direkt plöjt ner pengar i FoU.
Vill vi, svenska folket, pumpa in sådana pengar i en döende industri - är det inte bättre att satsa på en fågel fenix, och se till att arbetare och tjänstemän får hjälp till nya framtida jobb. Om man därtill lägger stimulans för utveckling av tex batteriteknik osv (där vi har en hel del bra grundforskning: se bla i en av kommentarerna till ett annat inlägg här på bloggen) så kanske vi kan få en industri som klarar att stå på egna ben inom ett par år ?

Jag utesluter inte att någon kan köpa Saab pv, eller resterna av Saab Pv - men inte bör det vara staten !!?

Som tur är finns det iaf politiker som lärt sig av historien och dessa råkar vara i majoritet just nu iaf...Men jag tycker förvisso att man skall analysera konsekvenserna av ett fall för Saab, och kanske t.o.m. Volvo, så att man lättare kan bemöta det. Att ta våra pensionspengar och slänga efter döende företag är dock inte ett bemötande, bara ett förnekande...

/K

onsdag 17 december 2008

IPRED

Jag har reagerat kraftigt mot detta direktiv som jag inte tycker tillför något annat än att det blir lagligt med ren utpressning från upphovsrättsinnehavare (dvs egentligen alla som skriver musik, texter, filmer osv osv).

IPRED går ju i korthet ut på att polisen idag inte har resurser att utreda alla upphovsrättsbrott och följa upp vem som har laddat ned vad osv. Så då vill man ge upphovsrättshavarna ett verktyg för att själva göra en civilrättslig anmälan, och få begära ut namnet på ägare av ip-adresser. Detta möjligör att privata organisationer kan spåra dom som laddar ner eller delar ut upphovsrättsskyddat material och sedan begära ut deras personuppgifter.

Problemet är dels att man då lägger polisens uppgifter i händerna på privatpersoner, men framförallt så är en IP-adress ungefär lika personlig som en bostadsadress. Och med erfarenhet av liknande lagar i andra länder så ser man att IPRD troligen skulle användas till att skicka kravbrev på ersättning till de personer som man misstänker har laddat ned olagligt.

Problemet då är förstås att personen som äger ip-adressen inte alls behöver ha laddat ned något, någon annan kan tex ha använt det trådlösa nätverket, eller så har en annan person suttit vid datorn (kanske frun?) etc etc, men eftersom en rättsprocess är ganska stort och hotande (man riskerar ju bla rättegångskostnaderna) så är risken stor att man betalar dessa tusenlappar fast man egentligen inte har gjort något - vi får mao en ren maffiasituation !

En artikel i DN ger dock en bättre bild från upphovrättsföretagens sida.
Artikel i DN av Rickardsson och Sauk

Förvisso anser dom där att något måste göras. Och man tar inte ut debatten på spåret om hur slöa musik- och filmindustrin är på att ge konsumenterna moderna tjänster (vilket förvisso är bra eftersom det egentligen är en annan fråga - om än relaterad) - men dom anser att en ny lag skall gälla allt - och inte särskilja internet från andra sätt att sprida information, eller begå brott där en part lider ekonomisk skada.

Det köper jag faktiskt.

MEn det är då mycket viktigt att påpeka att en iaktagelse om att en IP-adress har laddat ned en viss låt tex, då skall ha samma bevisvärde som om jag tex ser en biltjuv gå in i en port på ett bostadshus. Dvs. jag kan inte automatisk anta att bostadshusägaren är skyldig ! Och jag har inte i Svensk grundlag någon rätt att krävs negativ bevisbörda, dvs att ägaren av huset måste motbevisa att han inte stal bilen !

Så om nu en upphovsrättsinnehavare ser en nedladdning/uppladdning av material som han/hon äger så skall denne visst ha rätt att anmäla händelsen. Men IP-adressen enbart kan inte gälla som bevis ! OM det är ett allvarligt brott så kan domstolen/polisen utreda saken och tom besluta om husrannsakan- och hitats materialet hos samma person som äger abbonemanget så har man ju ett case i domstol. Fortfarande är det inte självklart att personen som äger dator/abbonemang har laddat ned materialet, om datorn delas av fler personer, Men här gäller ju samma sak som vi andra brott - man håller förhör jämför bevis och kommer fram till om den anklagade är skyldig eller ej...

Problemet, och uppkomsten till den lobbydrivna IPRED-lagen, är ju förstås att ett enkilt brott inte är värt något. Dvs. i lagens ögon så är stöld av en eller t.om. 10 låtar inte ett brott som är prioriterat. Värdet av 10 låtar kan ju knappast räknas till mer än ett par hundralappar.

Men musikindustrin, som ännu inte fattat varför folk vill ta med en tändsticks-stor mp3-spelare istället för en ICA-kasse med CD-skivor, kan ju potentiellt gör väldigt stora förluster om massor av männsikor laddar ned istället för att köpa musiken. Då vill man mha IPRED kunna komma åt alla dessa på ett enkelt och snabbt sätt genom utpressning...som dels ger direkta intäckter, dels avskräcker från olaglig fildelning (är iaf tanken !?).

Debatten handlar egentligen inte om det kanske, men jag har inte tidigare stött på någon bransch som behandlar sina kunder så cyniskt ! Istället för att analysera marknaden och låta alternativ växa fram, så håller man fast vid gamla koncept och försöker tvinga folk till gamla metoder. Den svarta marknad som uppstår (illegal nedladdning) anser man vara idiotiska påfunk, och brott som måste bekämpas me alla medel - man tänker inte ett steg längre !?!

Tack och lov börjar det komma alternativ - men fortfarande 2008 :Om jag vill ha musik/film i min lilla mediaspelare så kan jag inte på ett enkelt sätt ladda ned detta i godtagbar kvalitet till en rimlig kostnad i ett format som min mobiltelefon/mediaspelare stödjer, utan att ta ned det olagligt. Som konsument kan jag iof köpa CD'n/DVD'n samtidigt - så torde jag slippa lagliga påföljder (?) - och samtidigt slipper jag då tekniska problem med kopieringsskydd, reklaminslag (på DVDer) och löjliga 30 sekunders pauser med information om att piratkopiering är olagligt..

Fler artiklar:
Svd - Andre Rickardson

/K

måndag 1 december 2008

Bilindustrins framtid

Just nu håller den amerikanska bilindustrins framtid på att avhandlas på andra sidan Atlanten.
Troligen får dessa förhandlingar avsevärda återverkningar på Saab och Volvo (detta bla enligt en rad artiklar i DN: GM och Ford ber Sverige om hjälp,Ödesvecka för fordonsindustrin,Nedläggning eller försäljning fullt möjliga. ).

SVD har också en intressant artikel:Glöm en nationell räddning, där man bla gör anaolgier med varvskrisen, och förhoppningsvis har regeringen lärt sig av detta så inte pengarna kastas i sjön på det sättet igen..

Bla så finns det risk för att om Saab och Volvo går omkull, eller näst intill, så får det sådana återverkningar på industrin att även Volvo LV och Scania påverkas starkt.

Är detta en svängpunkt för fordonsindustrin ?

Kanske det kan komma något gott ur detta stålbad?

Jag har hört att man b.l.a. på Volvo sitter och optimerar Diesel- och bensinmotorer för fullt just nu inför modeller som skall komma 2010 och senare ! Ingenting om elbilar, bilar med separata elmotorer i hjulnaven, eller nya revolutionerande koncept med några drastiska förändringar på flera fronter !?! Någon enstaka plug-in hybrid framåt 2012-2015 har nämts, med bensin-, diesel - eller etanolmotorer, men inget om tex laddning via gasturbin som Volvo ECC hade som koncept redan 1992 !

Jag misstänker att Volvo inte är ensamma om denna konservatism.

Och på lastbilsfronten har jag knappt hört om något annat än lite effektivare turbodieslar (såklart det finns lite här också, men inte något om i nära framtid kommande modeller tex).

Möjligen kan dom gå att köra på syntetdiesel...

Hur är det med hybrider här ? SL körde ju tex en elhybrid redan 2003-2004 nån gång i Stockholms innerstad (utrustad med batterier på taket och en ombyggd 2.3l turbomotor från Saab som gick på optimalt varvtal (ca 2000-3000 rpm har jag för mig) och laddade konstant. Eller vad hände med vätgasbussarna som också testades ??
Etanol är ju vad alla (?) innerstadsbussar går med nuförtiden...


Om de tradiotionella tillverkarna konkar så finns ju en möjlighet för nya nytänkande förtag att uppstå i askan. Om korten sköts rätt dvs. Antingen det eller så ställer man oerhörda krav på omställning på de nuvarande tillverkarna, men det kommer också då att krävas att stora delar av personal och framförallt ledning sägs upp - det går i princip aldrig att få nytänk i ett företag om det är samma personal, med samma lokaler och samma förutsättningar som gäller, även om man har ställt krav om omställning...

Det värsta, både i Usa's och Sveriges fall, vore förstås om regering(arna) tog över driften eller sköt till pengar med bara lite lösa omställningskrav. Då får vi nog se de pengarna som kastade och företagen kommer ändå gå omkull inom ett par år, möjligen med något undantag om företaget själv inser behovet av drastisk omställning !

Drömscenariot vore väl om tex Sveriges regering lät ett ev konkursande företag att styckas upp i mindre delar, och gav omställningsbidrag och stöd till en eller flera entrepenörer och aktörer för att dra företaget in i 2000-talet.

Det torde också innebära att den mesta av personalen kan få nya jobb i det/de nya företagen. Underleverantörerna kan börja jobba på nya kontrakt, men att ledningar och dom som går i gamla fotspår troligen får söka sig till andra jobb.

Och sköts det rätt av rätt personer som har en bra drivkraft och ett starkt engagemang för 2000-talets bilpark, så kanske det t.o.m kan göras utan alltför mycket "momentförluster" och Sverige kanske istället kan få en masstillverkare av fordon för 2000-talet som leder den globala utvecklingen och både visar hur det kan göras, kanske kan bli riktigt riktigt stora internationellt, och kanske kanske kan vi se början till det första stora Svenska företaget sedan 1920-1930 talet ta form !!? !

/K