fredag 3 juli 2009

Tiden efter "peak oil"


I ett par av bloggarna jag följer skrivs det en hel del om peak oil. Tyvärr verkar två olika linjer råda:
1. Oljan tar slut, och plötsligt står vi med vårt oljeberoende samhälle och "allting" kraschar. Ekonomin kommer gå kräftgång i många många år, och vi måste återgå till en mindre global värld med begränsat resande, dyrare varor osv
2. Peak oil är bara nys.

Nu ligger det väl i sakens natur att om man inte kompromissar utan intar en mer extrem hållpunkt så får man mer uppmärksamhet - så väldigt många, inklusive jag, tror kanske på något mittemellan :)

En bra blogg som jag följer är Cornucopia. Han har ett inlägg om semestrar i oljebristens spår:
http://cornubot.blogspot.com/2009/07/semester-i-oljebristens-spar.html
Han har sina poänger, men jag tror kanske snarare att en försämrad ekonomi kommer ligga till grunden för ändrade vanor än just oljebrist i så fall.

I grunden handlar det om energi. Inte just olja, utan energi.
Det är en utopi, tror jag, att bara kunna använda sol,vind och vatten, och spara sig till framtida energi ! Visst skall vi effektivisera, det görs f.ö. hela tiden, men vi måste ha en tillförlitligt energikälla som ger massor av energi effektivt, säkert och bränslesnålt. Det är där jag tror på kärnkraften, iaf tills vidare.

I mina ögon, om man tittar historiskt, så finns det inget som talar för att världen skulle bli mindre global, eller att människor skulel dra ned på eller sluta med handel och kontakter runt om världen. Även innan oljan så globaliserades världen ständigt, även om det fanns enstaka "gupp" på vägen.

Oljan kommer inte ta slut över en natt - även om produktionen, säg från och med nu, kommer minska så kommer detta innebära en prisökning, och därmed blir alternativen mer och mer lönsamma. Utvecklingen har aldrig gått så snabbt som nu, och även om vi i Europa, och väst i allmänhet, inte riktigt hänger med - så går stora delar av Asien framåt med stormsteg.
Det är inte nästa stora ekonomiska område i framtiden, det är det stora ekonomiska framstegsområdet nu !

De senaste åren har stål blivit 30% starkare, batterikapaciteten ökad med hundratals procent (jämför Li-Ion med Ni-Mh tex, eller varför inte Li-Fe med Bly-syra). Vi har fått nya lätta och starka kompositmaterial, och infört produktionslinor som sänker kostnaden för att producera bland annat fordon flera gånger.
Visst kan man säga att detta möjliggjorts av bland annat tillgång på billig energi (tex Kol och olja). Men nu kan vi använda ny teknologi som en hävstång till nästa nivå, såsom alltid har gjorts genom historien.

Nej jag tror inte på en långsamt utdöende planet, jag tror på en grönskande planet med livliga, beresta människor och en anda där globalisering blir självklart och ersättas av universifiering, dvs rymden är nästa steg !

Mycket av det man läser må vara science-fiction. Men dagens Sci-fi blir i många fall framtidens realitet. Hitills har incitatmenten för en kolonisering av rymden varit begränsade och resorna mkt dyra. Nu har vi kommit till en punkt då inte bara fler och fler länder har råd att skicka upp rymdfarkoster, men då till och med kommersiella bolag kan göra det, och dessutom göra det väldigt miljövänligt och resurssnålt !

White knight och spaceship one under flighten som dom vann X-price med!

För ca 200000US$ kan man köpa en biljett för att bli astronaut. 2010 är planen att starta de kommersiella flygningarna. Från början var 2007 målåret, och fler förseningar är väl inte omöjliga - men bara att det finns ett måldatum som ligger ett par år bort är stort !

1969 Gick en amerikan på månen, den färden kostade massor ($19,408,134,000 enligt officiella siffror) och involverade uppåt 750 000 personer under ca en 10-årsperiod - iof en bedrift det också - men skalan och kostnaden har gått ned enormt för liknande projekt, det är poängen.

På samma sätt ser jag transporterna. Vi har mer kunskap än för, det finns fler utbildade och driftiga människor på planeten än någonsin, vi har aldrig haft så avancerat teknik som nu - förutsättningarna är utmärkta för att utveckla framtida energieffektiva och icke-oljeberoende transporter !
I slutändan tror jag egentligen bara att det är jorden som begränsar antalet människor på planeten, jag tror dock inte vi har nått gränsen ännu.

En av de senaste innovationerna är gigantiska växthus för städerna. Sådana skulle kunan försörja alla människor i en stad, och vara självförsörjande på energi - samt till och med rena vatten. Troligen kommer smak och "genuinitet" på dessa växter (och även djuruppfödning, framförallt kyckling kan göras i dessa byggnader) inte vara i toppklass - men den anpassning som vi får göra är då att äta vardagsmat och "lyxmat" - i form av mer lantligt odlad/uppfödd mat - troligen kommer också en skillnad mellan fattigare och rikare människor inenbära olika mat - dock får alla förutsättningar för nyttig mat.

Också transporter finns det lösningar för. Visst kan man cykla, och förutom klassiska trampcyklar finns det elvarianter, andra som man kan ligga ned i osv.
Liggcyklar ger ännu bättre energieffektivitet.

Trehjulig liggcykel: Engelska: Windcheetah

Nu vill inte alla cykla. Och alla kan inte cykla, och framförallt så är det många som skulle få en mycket krångligare, om än kanske hälsosammare, tillvaro med bara en cykel (lämning/hämtning av barn, storhandling, semestrande osv).

Samma sak med tåg och bussar: På vissa ställen är detta försvarbart att bygga nya linjer och anpassa trafiken. Många kan också egentligen åka kommunalt istället för bil, utan större problem, men vissa har inte en sådan möjlighet i realiteten.

Skall vi bara ersätta bensinbilar med elbilar då ?

Ja det är en möjlighet, men jag tror nog att vi även på bilfronten kan se en utveckling.
En möjlig inriktning är virtuella "tåg".
Det är både billigare och i många fall mer "driftsäkert" att bygga motorväg än järnväg. Framförallt om man kan låta fordonen färdas nära varandra med stor säkerhet i långa "tåg", men låta föraren ta över när man åker av.

Järnväg: Kostnad ca 50 - 300 mkr/km
Motorväg: Kostnad 20 - 70 mkr/km

skulle en olycka inträffa så kan man manuellt eller automatiskt låta fordonen tillfällig ta en annan väg. Har man byggt räls så står trafiken stilla, eller så måste man ha dubbelspår (vilket inte alltid hjälper).

Lite längre fram så ser jag också för första gången möjligheten till flygande "bilar" - då kan vi utnyttja alla tre dimensionerna för transporter. Det krävs dock, förutom navigationssystem och väldigt säkra och effektiva driftssystem, att människor litar på dessa system. Litar på dom nog för att ha flygande bilar runt omkring sig :)
Personligen tror jag inte att ngn massanvänding av flygfarkoster kommer inträffa förrän vi knäcker fysikens lagar bakom gravitationen - något som forskare över hela världen arbetar för fullt med.

Nog för denna gång - ha en bra framtid :)

Highs and lows:
Elbilar i fokus:
http://www.dn.se/ekonomi/allt-fler-elbilar-kommer-till-sverige-1.864087
http://www.dn.se/ekonomi/svart-hitta-ratt-kontakt-med-elbil-1.884300
http://www.dn.se/ekonomi/ny-batterifabrik-ger-bilindustrin-hopp-1.843973
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3133795.svd
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3132953.svd

Framtidshopp:
http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI
http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE&feature=related
http://www.vasterbygden.se/vasterbygden/arkiv.aspx?id=143
http://www.etc.se/22288/vaexthus-mitt-i-staden/