Nyligen så bytte jag in min gamla bil (en Ford Kuga) som tjänat väl men som börjat bli lite till åren. Jag ville gärna ha en lite högre bil, men höjden på de flesta crossovers och SUVvar gör att bränsleförbruknignen lätt drar iväg när man kommer över 100 km/h, det är också lite meckigare att lasta, så jag tänkte prova ett mellanting denna gång. De bilar jag rätt snart kortlistade var Subaru Outback, Golf Alltrack och Passat Alltrack. Subarun gick bort för att...tja jag har haft en legacy som jag varit nöjd med, men de nuvarande ser inte så roliga ut, har inte direkt ngn kul utrustning, och lider fortfarande av alldeles för korta säten (även om jag bara är 178 cm lång) - så jag fokuserade på Passaten och Golfen. Ett annat stor plus var att dessa modeller i de flesta fall redan har installerad bränslevärmare, något som är väldigt praktiskt på vintern om man har hund... I vanlig ordning så gjorde jag massa research på nätet, läste tester, kollade videor, och naturligtvis så besökte
Fick se en intressant bild som ger en överblick vad kostnaderna för olika elproduktion är i dagsläget. En väldigt tydlig aspekt av detta diagram är att alla kraftslag har lite olika prser beroende på produktionstyp, bränslekälla mm mm - vilket visas av staplarnas bredd. Tex kan man se att kärnkraften ligger mellan dryga 500 och 550 SEK/MWh medans vattenkraften varierar mer mellan ca 350 och 750 SEK/MWh. Vindkraften, landbaserad, ligger på mellan ca 600 och 750 SEK/MWh. Bilden kommer från World energy outlook, och kan bla ses i en rapport från företaget O2 som utvecklar, bygger, säljer och förvaltar vindkraft. http://www.o2.se/wp-content/uploads/2012/04/O2_AR_7mars.pdf Detta är ganska aktuellt m.a.p. kärnkraftsdebatten, och ev. uppgörelser om svensk kärnkraft . Vindkraften har definitivt en plats i elproduktionen, men jag står fortfarande fast vid att både vind och sol inom en överskådlig framtid inte är baskraft och inte lämpar sig för stora centralproducerande a
Dn skriver idag: 25 Fler döda i trafiken i år Totalt har 470 personer omkommit, vilket är samma nivå som för 10 år sen. Nu har trafiken ökat, så det är en faktiskt minskning, men det är som dom skriver 25 st fler i år än förra året - detta i en tid med mycket fler fartkameror och totalfokus på hastighetssänkningar. Nu är jag inte en person som är för ökade hastighetsgränser, eller tokkörerier. Men kan det möjligen vara så att den abnorma jättekontrollapparaten av att svensson inte kör 10 km/h för fort de facto inte leder till sådanna minskade dödstal som profeterna på vägverket säger ? Kan det ligga något i all den kritik som experter, vissa journalister och tom en del poliser har om att fartkameror inte är rätt väg att gå, utan att man bör satsa på utbildning och ökad polisiär övervakning, och använda fartkameror med mer urskillning på ökända fartsträckor eller på sträckor där extra övervakning av just hastighet är väldig viktig, som tex utanför skolor etc ? Man undrar ju iaf eftersom
Kommentarer